
A změny to nebudou zrovna kosmetické. V Pudeto jsme připravili souhrn těch nejzásadnějších úprav.
Pod úřednicky nesrozumitelně napsaným oznámení „Dne 7. prosince 2022 vyšel ve Sbírce zákonů zákon č. 374/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů,“ se skrývá řada novinek, které začnou v oblasti e-commerce platit od 6. ledna 2023.
Změna textace tlačítka
Asi největší změnou, která se dotkne naprosto každého e-shopu, je potřeba změny textace objednávkového tlačítka. Nově musí být na první dobrou jasné, že objednané zboží musíte i zaplatit. Ideální změnou textace tak bude „objednat a zaplatit“.
Pozor na slevy a recenze
Novela si posvítila také na slevy. Nyní musíte slevu počítat z ceny, která u zboží platila alespoň 30 dní zpětně. Nové pravidlo pro komunikaci slev tak zní „30 dnů“. Údaj 30 dní je ale důležitý ještě v jednom aspektu – zmíněná novela zavádí povinnost dodat zákazníkovi zboží do 30 dní od nákupu, pokud se s ním nedohodnete jinak.
Další důležitou změnou je to, že e-shopy jsou nyní povinné prokázat pravost svých recenzí. O způsobu ověření těchto recenzí musí informovat a rovněž novela zákona zakazuje systematické promazávání negativních recenzí.
Odstoupení od smlouvy a digitalizace
Novela zákona zjednodušuje zákazníkům odstoupení od smlouvy. Nyní to mohou zákazníci udělat libovolnou zprávu, třeba na Facebooku. Vy jim odstoupení musíte potvrdit.
Povinné od 6. ledna bude také posílat Všeobecné obchodní podmínky zákazníkovi vždy s každou objednávkou. Ideálně ve formátu PDF. Návody a záruční listy nově můžete posílat pouze digitálně.
Změny nastaly i v reklamačním řádu. Nově se „presumpce“, že zboží bylo vadné, prodlužuje z šesti měsíců na rok. Po roce a dál se ale odpovědnost pro prodejce zmírňuje.
Nezatočila se vám hlava? Hlavně k tomu přistupte v klidu, poraďte se se svým právníkem a změny postupně implementujte strategicky a s chladnou hlavou.
Více informací
Více informací o tomto tématu naleznete třeba v tomto webináři advokátky Petry Dolejšové, který vytvořila pro Shoptet.
Mohlo by vás zajímat
Rukunato
Jestli zvládneme zvýšit tržby i vám? Pojďme se nezávazně potkat a zjistit to.