Vánoční nakupování je top sezóna nejen pro e-shopy, ale i pro podvodníky. V současnosti jsou velmi rozšířené podvody zaměřené na uživatele online bazarů (např. Sbazar, Facebook marketplace, Bazoš, Vinted atd.). Pojďme se podívat jak typicky podvodníci postupují a jaké dodržovat zásady, abychom jim nenaletěli.
Coto? Pročto?
Ať už jste prodejce nebo kupující, podvodníci mají připraveno plno triků. Většinou vám příjde zpráva, že potřebují od vás e-mail nebo telefonní číslo. Následně vám zašle podvodnou zprávu na e-mail nebo do SMS. Tato zpráva většinou obsahuje link, který vás přesměruje na falešný platební formulář.
Občas je těžké rozpoznat podvodnou zprávu nebo falešný web. Dnešní podvodníci disponují věrohodnými fotografiemi a grafikou. Naletět můžete na do detailů propracovaný e-mail, který vypadá jako oficiální e-mail od daného provozovatele nebo na stránku falešné platební brány.
Pokud si nedáte pozor a zadáte jim citlivá data nebo vyplníte detaily k bance, může být zaděláno na velký malér.
Jak to nejčastěji vypadá?
Podvody přes Zásilkovnu
Falešné platební brány Zásilkovny
Zájemce o koupi zboží vám nabídne, že vám pošle peníze prostřednictvím platební brány Zásilkovny a požádá vás o e-mail pro zaslání potvrzení. Pokud kliknete na odkaz v podvodném e-mailu, otevře se podvodná platební brána s falešnou doménou. Platební brána bude nabádat k vyplnění platebních údajů vaší karty. Pokud tak učiníte a potvrdíte, získají podvodníci přístup k vašim finančním prostředkům na účtu.
Falešné bankomaty Zásilkovny
Ozve se vám zájemce o zboží a nabízí, že za zboží zaplatí přes platební bankomat Zásilkovny. Nyní po vás bude žádat vaši e-mailovou adresu. Následně vám dorazí podvodný e-mail a přesměruje vás na falešnou platební bránu a nebo stáhne zavirovaný soubor do počítače.
!Pozor: Zásilkovna nenabízí službu převod peněz jinému uživateli přes platební bránu ani platební bankomat.
Jediný způsob, jak jako prodejce můžete obdržet platbu od Zásilkovny, je za dobírku za zaslanou zásilku. Pokud jste příjemce, pak za dobírku zaplatíte buď v aplikaci Zásilkovna, na výdejním místě Zásilkovny nebo u řidiče, který doručuje zásilku.
Podvody přes Vinted
Podvodné objednávky na Vinted
Podvodník vám napíše zprávu přes platformu Vinted, že pro dokončení objednávky je vyžadován váš email/telefon. Následně vám do emailu/telefonu příjde podvodná zpráva která vás láká ke kliku na tlačítko. Většinou po kliknutí vás to převede na falešnou platební bránu. Nyní vás to vyzve k zadání údajů k platební kartě nebo přihlášení do online bankovnictví.
Jak se vyhnout podvodu? Nekomunikujte a neplaťte mimo aplikaci Vinted. Během prodejního ani nákupního procesu na Vinted není nikdy vyžadován email nebo telefonní číslo. Platforma Vinted také zajistí komunikaci s dopravcem a předá mu informace, které jste vyplnil při registraci, proto není nutno předávat žádné kontaktní informace prodávajícímu.
Co s tím?
Dodržujte těchto pár zásad:
- nezasílejte citlivé informace (přihlašovací údaje, údaje platební karty) emailem/zprávou
- zkontrolujte správnost URL adresy a jestli je zabezpečená zámkem
- pozor na časový nátlak ve zprávě
- komunikujte ideálně v oficiální aplikaci
- ověřte si zprávu, přihlášením se do vašeho účtu přes způsob, který obvykle používáte
- neklikejte na pochybný odkaz
- buďte v pozoru pokud se kupní proces liší od klasického průběhu
Pokud vám článek pomohl, podívejte se některý z našich dalších průvodců (nejen) Facebookem. Více postřehů najdete zde.
Mohlo by vás zajímat
Rukunato
Jestli zvládneme zvýšit tržby i vám? Pojďme se nezávazně potkat a zjistit to.